لاغری بی دردسر با دانه های چیا

دانه چیا و لاغری : هر یکصد گرم دانه چیا حاوی ۳۴ گرم فیبر رژیمی است که آنرا برترین منبع متارکم فیبر در دنیای مواد غذایی کرده است. فیبر رژیمی ارتباط تنگاتنگی با لاغری دارد.

غنی ازفیبر رژیمی
هر یکصد گرم دانه چیا حاوی ۳۴ گرم فیبر رژیمی است که آنرا برترین منبع متارکم فیبر در دنیای مواد غذایی کرده است. فیبر رژیمی ارتباط تنگاتنگی با لاغری دارد. در یک آزمایش بر روی ۲۴۰ بیمار سندرم متابولیک (چاقی، فشارخون وچربی خون بالا و دیابت) دو مدل رژیم غذایی در نظر گرفته شد. گروه اول روزانه ۳۰ گرم فیبر رژیمی دریافت کردند بدون آنکه رژیم غذایشان را تغییر دهند و گروه دوم از رژیم غذایی انجمن قلب آمریکا که حاوی میوه و سبزیجات و کاهش چربی، نمک، شکر و الکل بود پیروی کردند.

گروه اول بعد از یکسال بطور میانگین ۲٫۱ کیلوگرم و گروه دوم ۲٫۷ کیلوگرم از وزن خود را از دست دادند و این نشانگر آن است که فقط با یک راه حل ساده مانند اضافه کردن فیبر رژیمی به الگوی غذایی شما می توانید میزان قابل توجهی از وزن خود بکاهید.

حاوی پروتئین بالا
یکصد گرم از دانه های چیا حاوی ۱۷ گرم پروتیئن است که طبق مطالعات بر روی رژیم های غنی از پروتیئن بیانگر آن است که پروتئین به متابولیسم بدن کمک کرده و باعث می شود کالری بیشتری بسوزانید. علاوه بر این افزایش مصرف پروتیئن منجربه سیری می شود، به این معنی که افراد غذای کمتری مصرف می کنند.

افزایش مصرف پروتیئن از ۱۵٪ به ۳۰٪ باعث کاهش مصرف روزانه ۴۴۱ کیلوکالری می گردد.

دانه چیا یک منبع غنی از پروتیئن خصوصاً برای افراد گیاه خوار می باشد که معمولاً برای تأمین منبع غذایی با مشکل مواجه هستند.

یک منبع فوق العاده از کلسیم
اغلب مردم لبنیات را بعنوان منبع کلسیم می شناسند در حالیکه غذاهای بسیاری وجود دارند که حاوی این مواد معدنی می باشند. دانه چیا یکی از این منابع است بطوریکه در هر ۱۰۰ گرم ۶۳۱ میلیگرم کلسیم وجود دارد که حدود ۵۰٪ از نیاز روزانه کلسیم یک فرد بالغ را تأمین خواهد کرد.

از کلسیم بعنوان تقویت کننده دندان و استخوان ها یاد می شود که البته نقش مهمی در کاهش وزن نیز ایفا می کند. طبق یک آزمایش گروه اول با رژیم غذایی معمولی روزانه ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلیگرم کلسیم، گروه دوم با رژیم غنی از کلسیم روزانه ۸۰۰ میلیگرم کلسیم و گروه سوم با رژیم غنی از لبنیات بین ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ میلیگرم کلسیم دریافت کردند.

هر سه گروه با کاهش وزن کار را به اتمام رساندند چرا که ۵۰۰ کیلوکالری کمتراز نیاز روزانه خود کالری دریافت می کردند، ولی گروه دوم و سوم علاوه بر کاهش وزن بیشتر، چربی های دور شکمی بیشتری نیز از دست دادند.

اضافه کردن دانه چیا به الگوی غذایی
دانه چیا همانند سایر دانه های روغنی و آجیل ها بسیار انطباق پذیر بوده و می توان آنرا براحتی در رژیم های غذایی متفاوت گنجاند. می توان چیا را بعنوان تزیئن روی سالاد و ماست و یا بعنوان مکمل در مواد غذایی پختنی مانند بلغور جودوسر، آش و سوپ و انواع خورش استفاده کرد. دانه چیا را می توانید در انواع صبحانه های جودوسرخود اضافه کرده و میل نمایید، همچنین پودینگ چیا یک گزینه مناسب برای صبحانه می باشد. کاهش روزانه ۳۰۰ الی ۵۰۰ کیلوکالری دریافتی کمک شایانی به لاغری شما خواهد کرد.

منبع: اُ.آ.ب