مزایای آنتوسیانین برای بدن

آنتوسیانین تنها یک مورد از 6000 نوع فلاونوئیدهاست. سایر انواع نیز خاصیت مشابهی دارند. دلیل اینکه ما بیشتر در مورد آنتوسیانین ها صحبت می کنیم این است که آن ها در میوه ها و سبزیجات متعددی حضور دارند. متخصصان بر این باورند افرادی که رژیم غذایی سالم و متنوعی دارند می توانند از مزایای آنتوسیانین ها نیز بهره مند شود. بیشتر غذاهای گیاهی غنی از مواد مغذی می توانند فلاونوئیدهای متعددی را وارد بدن کنند.

آنتوسیانین چیست؟

آنتوسیانین نوعی فلاونوئید است که جزو آنتی اکسیدان های قدرتمند محسوب می شود و می تواند با اثرات پیری و استرس اکسیداتیو مبارزه کند.

مزایای انتوسیانین برای بدن در چیست؟

می تواند از بدن در برابر بیماری های قلبی و قلبی عروقی محافظت کند:

بیشتر مطالعات انجام شده نشان می دهد خوردن یک یا دو وعده غذایی حاوی غذاهای غنی از آنتوسیانین در روز می تواند شما را در برابر مشکلاتی همچون فشار خون بالا و بیماری های قلبی محافظت کند. از آنجایی که داشتن غذاهای غنی از آنتی اکسیدان ها در هر روز بسیار عالی است خوردن آن ها چندین بار در هفته نیز می تواند سلامتی را بهبود ببخشد. یکی از مطالعات موجود نشان می دهد زنانی که در رژیم غذایی خود آنتوسیانین مصرف می کنند می توانند مرگ کمتری از بیماری های قلبی عروقی داشته باشند.

باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود:

آنتوسیانین ها می تواند در برابر آسیب به DNA از بدن محافظت کند و خاصیت ضد التهابی داشته باشد. این موضوع باعث بهبود سلامت سیستم ایمنی می شود.

در برابر سرطان از بدن محافظت می کند:

تحقیقات انجام شده نشان می دهد آنتوسیانین ها می توانند خطر توسعه سرطان های مختلفی را به خاطر خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی خود کاهش دهند. این تحقیقات هم در آزمایشگاه و هم در بدن انسان انجام شده است. مطالعات انجام شده نشان می دهد آنتوسیانین ها می توانند به طور طبیعی با سرطان مبارزه کنند.

عملکرد شناختی را بهبود می بخشد:

مطالعات انجام شده نشان می دهد رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان هایی همچون آنتوسیانین ها می تواند مشکلات شناختی و رفتاری را از کاهش دهد. آنتوسیانین ها می توانند از حافظه، هماهنگی و عملکرد عصبی در افراد کهنسال محافظت نمایند.

عملکرد و ریکاوری تمرینات ورزشی را بهبود می بخشد:

آنتی اکسیدان ها می توانند عملکرد فیزیکی را با کاهش خستگی و اثرات منفی اکسیژن اضافی و تجمع رادیکال های ازاد در طول فعالیت های فیزیکی کاهش دهند. در یکی از مطالعات انجام شده زمانی که یک گروه 100 میلی گرم آنتوسیانین برای شش هفته دریافت کرد بهبود قابل توجهی در تمرینات ورزشی تجربه نمود.

برخی از مطالعات انجام شده نشان می دهد آب میوه ای که حاوی آنتوسیانین است می تواند خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی برای بدن داشته باشد و به طور مثبت بر روی عضلات بدن اثر بگذارد.

باعث بهبود بینایی و سلامت چشم ها می شود:

آنتوسیانین ها می توانند بینایی و دید کلی را بهبود ببخشد و از چشم در برابر اسیب های رادیکال های ازاد محافظت نمایند. یکی از مطالعات نشان می دهد مصرف انتوسیانین های خوراکی می تواند به طور قابل توجهی دید در شب را بهبود ببخشد

غذاهای حاوی آنتوسیانین

فلاونوئیدها به طور گسترده ای در مواد غذایی و نوشیدنی هایی همچون عسل، سبزیجات، میوه ها، آجیل ها ، روغن زیتون و غیره یافت می شوند. حالا سوال اینجاست که چه مواد غذایی انتوسیانین بالایی دارند؟ بهترین روش برای کسب آنتوسیانین ها خوردن مواد غذایی قرمز رنگ، بنفش رنگ، نارنجی یا ترکیبی از این هاست.

چه سبزیجات و میوه هایی در برگیرنده آنتوسیانین ها هستند:

– توت ها به خصوص مویز سیاه، کرنبری، تارت توت ها، بلوبری، تمشک سیاه،توت فرنگی، توت سیاه و سایر موارد

– انکور قرمز و بنفش به خصوص انگورهای طبیعی

– انار ( شامل آب انار هم می شود)

– بادمجان

– پرتغال خونی

– کلم قرمز

– پیاز قرمز

– سیب زمینی شیرین بنفش

– هویج سیاه و بنفش

– گیاهان و گل های قابل خوردن همچون نعناع و سایر موارد

– انواع خاصی از سیب مثب سیب قرمز

مقدار دقیق انتوسیانین موجود در هر ماده غذایی می تواند بسیار متغیر باشد.

مکمل های حاوی آنتوسیانین و دوز آن ها

حالا سوالی که پیش می آید این است که ایا خوردن مکمل های حاوی آنتوسیانین ها برای بدن مفید است یا خیر؟ به طور کلی هنوز اطلاعات زیادی در مورد مکمل های آنتوسیانین وجود ندارد و باید مطالعات بیشتری در این زمینه انجام شود. تا به امروز می دانیم که آنتوسیانین های حاصل از منابع غذایی بسیار بهتر از مکمل های موجود است و می تواند مزایای بیشتری برای بدن داشته باشد.

یکی از مطالعات مروری انجام شده بر روی کاربر مکمل آنتوسیانین نشان می دهد استفاده از مکمل های آن می تواند سطح کلسترول بد را در میان بیماران یا آن هایی که سطح کلسترول خونشان بالاست بهبود ببخشد. با اینحال استفاده از مکمل های حاوی آنتوسیانین نمی تواند تاثیر قابل ملاحظه ای بر روی نشانگرهای بیماری قلبی و عروقی داشته باشد.

هشدارهایی در مورد مصرف مکمل های حاوی آنتوسیانین

اگر می خواهید از مکمل استفاده کنید توصیه می شود از میوه ها و سبزیجات تازه ای که در بالا به آن ها اشاره کردیم استفاده نمایید. یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد بیش از 30 درصد مکمل های آنتوسیانین دربرگیرنده میوه ها و سبزیجات فهرست شده در برچسبشان نیستند و اصلا آنتوسیانین ندارند. اگر قصد دارید مصرف آنتوسیانین را در رژیم غذایی خود افزایش دهید حتما از منابع طبیعی بهره ببرید

Original Article