مزایای هویج وحشی چیست؟

مهم ترین مزایای هویج وحشی در برگیرنده توانایی آن برای بهبود سلامت قلب، بهبود گوارش، کاهش نقص جنین، کمک به کاهش وزن، بهبود سیستم ایمنی است. هویج وحشی می تواند بینایی را بهبود ببخشد، باعث سلامت پوست و دهان شود، از سرطان و دیابت پیشگیری نماید و سلامت مغز را تقویت کند.

ارزش تغذیه ای هویج وحشی
هویج وحشی در برگیرنده سطح بالایی از مواد معدنی همچون کلسیم، پتاسیم، منگنز، منیزیم، فسفر، روی و آهن است. این ماده می تواند طیف وسیعی از ویتامین ها همچون فولات، تیامین، ویتامین B6، C، E و K را وارد بدن کند. علاوه بر این، هویج وحشی از سرشار از فیبر، آب و پروتئین است. این ماده سدیم و کالری و کربوهیدرات پایینی دارد.

مزایای هویج وحشی
می تواند سلامت قلب را بهبود ببخشد:

هویج وحشی در برگیرنده سطح بالایی از پتاسیم است و به عنوان کاهش دهنده فشار خون و فشار بر روی قلب عمل می کند. سطح بالای فولات در این ماده سطح هموسیستئین در خون را کاهش می دهد که با سطح بالای ابتلا به بیماری های قلبی مرتبط است.
فیبر موجود در این ماده به کاهش سطح کلسترول کمک می کند.

به همین خاطر هویج وحشی از سکته، بیماری های قلبی عروقی پیشگیری می کند.

سرشار از فیبر رژیمی غذایی است:

هویج وحشی سرشار از فیبر است و می تواند سطح کلسترول را پایین بیاورد، سطح گلوکز را کمتر نماید، از چاقی پیشگیری کند، گوارش را بهبود ببخشد.

می تواند نقص جنین را کمتر نماید:

هویج وحشی در برگیرنده فولات بالایی است و همین امر نقص های جنینی را کمتر می کند. این ماده به بهبود فعالیت متابولیک کمک می کند.

کاهش وزن را بهبود می بخشد:

هویج وحشی به عنوان گزینه کم کالری با سطح بالایی از فیبر، می تواند شما را سیر نگه دارد و از ترشح هورمون گرسنگی پیشگیری کند. این کار احتمال افزایش وزن را کمتر می کند.

سیستم ایمنی را بهبود می بخشد:

هویج وحشی سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و ترکیبات آلی است و می تواند از بدن در برابر مهاجمان محافظت نماید. ویتامین C و E موجود در آن به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند و رادیکال های ازاد مضر را از بین می برد و استرس اکسیداتیو را کمتر می نماید.

باعث ترویج رشد می شود:

طیف بالایی از مواد معدنی و ویتامین های موجود در این ماده باعث شده است میان وعده خوبی برای افراد باشد. هویج وحشی باعث افزایش رشد می شود.

به سلامت دهان و دندان کمک می کند:

ویتامین C و فولات موجود در این گیاه با پیشگیری از بروز التهاب زبان، درد دندان و بوی بد دهان باعث افزایش سلامت دهان و دندان می شود.

تولید آنزیم ها را افزایش می دهد:

هویج وحشی در برگیرنده منگنز است و همین امر باعث شده است برای تولید آنزیم ها مفید باشد. این ماده به تولید آنزیم هایی که در مدیریت سلامت سیستم گوارش، عملکرد آنتی اکسیدان ها، سلامت زخم و غیره کمک می کند مفید است.

به سیستم گوارش کمک می کند:

فیبر رژیمی غذایی موجود در هویج وحشی بخش کلیدی برای سیستم گوارشی ماست و می تواند باعث اجابت مزاج شود و جلوی یبوست را بگیرد.

بینایی را بهبود می بخشد:

اسید اسکروبیک بالا در هویج وحشی می تواند از بروز بیماری های چشمی پیشگیری کند. آنتی اکسیدان هایی که در این ماده وجود دارد از چشم در برابر آسیب خورشید محافظت می نماید و سلامت چشم را بهبود می بخشد.

سایر مزایای هویج وحشی یا زردک وحشی
باعث تقویت استخوان ها می شود:

هویج وحشی سرشار از منگنز، کلسیم و روی است و همین امر به بهبود سلامت استخوان ها کمک می کند. علاوه بر این، خاصیت ضد التهابی هویج وحشی می تواند نشانه های آرتروز را کاهش دهد

از بروز دیابت پیشگیری می کند:

فیبر بالای موجود در هویج وحشی باعث کاهش سطح قند و کلسترول می شود . همین امر موجب شده است این گیاه انتخاب سالمی برای افراد دیابتی باشد.

از بروز سرطان پیشگیری می کند:

آنتی اکسیدان های موجود در هویج وحشی به عنوان یک ماده ضد سرطان عمل می کند و می تواند سلول های سرطانی را از بین ببرد.

سرشار از فولات و پتاسیم است:

پتاسیم موجود در این ماده به کنترل سلامت قلب و فشار خون کمک می کند. در عین حال سطح بالای فولات در این ماده رشد گلبول های قرمز را ترویج می کند و اثر موارد منفی همچون آلزایمر را کمتر می نماید.

باعث تقویت سلامت مغز می شود:

پتاسیم و فولات موجود در این ماده با افسردگی، اضطراب و سایر مشکلات روحی و روانی مبارزه می کند. این موضوع باعث افزایش هوشیاری می شود.

منبع خوبی از ویتامین C است:

ویتامین C موجود در این ماده تولید گلبول های سفید را در بدن بیشتر می کند. گلبول های سفید می توانند با میکروب ها و سایر مهاجمان مبارزه کنند.

از بروز کم خونی پیشگیری می کند:

ویتامین C،ویتامین B9 و آهن موجود در هویج وحشی جزو موارد اصلی برای خون سازی و پیشگیری از کم خونی به خصوص در خانم هاست.

از پوست مراقبت می کند:

هویج وحشی در برگیرنده سطح بالایی از ویتامین C است که خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد پیری دارد. این خصوصیات از چین و چروک پیشگیری می کند، الاستیسیته پوست را بهبود می بخشد و سلول های آسیب دیده پوست را ترمیم می نماید.

خوب همانطور که مشاهده کردید هویج یا زردک وحشی جزو موادی است که مزایای زیادی برای بدن دارد و می تواند جزو مواد غذایی مفید در رژیم غذایی افراد باشد.

Original Article