مواد غذایی غنی از استروژن که می توانید در رژیم غذایی خود قرار دهید

زمانی که صحبت از استروژن به میان می اید اولین چیزی که به ذهن خطور می کند چیست؟ شاید یک زن با تغییر در خلق و خو اولین چیزی باشد که فرد در مورد استروژن بداند. متاسفانه در بیشتر شرایط اینگونه نیست. زمانی که سطح استروژن یک زن نوسان پیدا می کند همه فرآیندهای متابولیک در بدن او دچار اختلال می شود.

استروژن چیست و چرا برای بدن ضروری است؟
استروژن گروهی از هورمون های شبیه به هم است که در بدن مردان و زنان دیده می شود. در مردان غلظت این هورمون بسیار کمتر از زنان است. همین هورمون مسئول رفتارهای خانم هاست. استروژن هورمون ضروری است زیرا نقش ها و عملکردهای زیادی در بدن دارد. این هورمون می تواند سیستم تولید مثل ، مجاری ادرار، سیستم قلبی عروقی،پوست و مو را تنظیم نماید. شما می توانید با مصرف غذاهای غنی از استروژن سطح این هورمون را تا حد اعتدال در بدن خود بالا ببرید.

غذاهای غنی از استروژن
دانه کتان:

دانه کتان یکی از بهترین منابع حاوی استروژن است و می تواند مقدار استروژن خوبی برای بدن فراهم آورد. این ماده علاوه بر اینکه حاوی استروژن است مقادیر بسیار زیادی فیبر رژیم غذایی و اسید چرب امگا3 دارد و همین امر به کاهش سطح کلسترول در بدن کمک می کند. شما می توانید دانه کتان را به ماست، جوی دوسر یا غلات صبحانه خود اضافه کنید یا از آن در پخت کوکی ها و مافین ها بهره ببرید.

دانه کنجد:

این ماده سرشار از لیگنان است. این هورمون به تعادل سطح استروژن در بدن زن کمک می کند. همچنین دانه کتان در برگیرنده فیبر رژیمی غذایی و ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی است.یکی از بهترین روش ها برای مصرف دانه کنجد تهیه خمیر از آن و کاربردش در سس است. شما می توانید از آن در تهیه سوپ ها، سالادها یا سایر مواد استفاده کنید.

سویا:

سویا یکی از منابعی است که استروژن بالایی دارد. این ماده بر روی متابولیسم استروژن در بدن اثر می گذارد. شما می توانید سویا را تفت دهید و در غذاهای خود استفاده نمایید.

شیر سویا:

شیر سویا سرشار از فیتواستروژن هاست. این موضوع باعث تسکین دردهای قاعدگی همچون گرفتگی شکمی می شود.
شما می توانید شیر سویا را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید و به عنوان یک میان وعده از آن بهره ببرید.

ماست سویا:

ماست سویا نیز حاوی استروژن است. شما می توانید ماست سویا را به همراه سایر وعده های غذایی خود استفاده نمایید و آن را به میوه ها و آجیل ها اضافه کنید.

پسته:

پسته حاوی مقادیر زیادی از فیتواستروژن هاست. اگر می خواهید از پسته برای افزایش سطح استروژن خود استفاده کنید می توانید آن را به صورت خام یا تفت داده شده استفاده نمایید.

گردو:

گردو یکی از آجیل های مفید برای بدن است. این ماده سرشار از استروژن، پروتئین، اسیدهای چرب امگا3 و سایر مواد مغذی ضروری است. شما می توانید گردوی خردشده را به سالادها یا سایر میوه ها، بستنی ها یا ماست اضافه کنید.

بادام زمینی:

یکی از مشهورترین و محبوب ترین آجیل ها، بادام زمینی است که منبع خوبی از فیتواستروژن هاست.

لوبیا سبز:

این سبزی کالری بسیار اندکی دارد و در عین حال مواد مغذی زیادی وارد بدن می کند. لوبیا سبز منبع خوبی از آهن است و همین امر باروری زنان را بهتر می کند. شما می توانید از لوبیا سبز در غذاهای خود استفاده کنید.

هلو:

این میوه خوشمزه بسیار سالم است. این ماده سرشار از فیتواستروژن هاست و مواد مغذی زیادی در خود دارد. هلو به کاهش خطر بیماری های قلبی، سکته و سرطان کمک می کند. شما می توانید این میوه خوشمزه را به صورت خام مصرف نمایید یا از آن در تهیه دسر کمک بگیرید.

توت فرنگی:

زمانی که صحبت از میوه ها می شود توت فرنگی یکی از غنی ترین مواد از استروژن خواهد بود. توت فرنگی نه تنها استروژن خوبی دارد بلکه مزایای زیادی برای بدن نیز خواهد داشت. این میوه خوشمزه می تواند به سلامت پوست، مو کمک کند، سطح انرژی را بیشتر نماید و خطر ابتلا به چاقی را کمتر کند.

توت فرنگی را می توان به صورت خام مصرف کرد. همچنین می توانید آن را به ماست، پن کیک یا جوی دو سر اضافه کنید.

لوبیای سفید:

لوبیای سفید بسیار سالم است. این ماده سرشار از فیتواستروژن ها، فیبر و مواد مغذی همچون آهن، فولات و کلسیم است. استفاده از این لوبیا به تعادل سطح استروژن در بدن کمک می کند.روش های زیادی برای استفاده از لوبیای سفید وجود دارد. می توانید از آن خوراک تهیه کنید یا در سالادهای خود به کار ببرید.

لوبیا سیاه:

این لوبیا نیز برای بدن مزایای زیادی دارد. شما می توانید از آن برای بهبود باروری خود استفاده کنید. لوبیای سیاه سرشار از مواد مغذی دیگر همچون پروتئین، فیبر، آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی و ویتامین های متعدد است. شما می توانید آن را در سوپ ها و سالادهای خود به کار ببرید.

سیر:

سیر یکی از مواد حاوی آنتی اکسیدان هاست و می تواند مزایای زیادی برای بدن داشته باشد.

این ماده باعث کاهش کلسترول خون می شود و از بروز بیماری های قلبی جلوگیری می نماید.

شما می توانید سیر را به سوپ، سالاد، پاستا یا سایر موارد اضافه کنید. خوب همانطور که مشاهده کردید مواد غذایی مختلفی هستند که می توانند استروژن مورد نیاز بدن را تامین کنند. استروژن نقش کلیدی در بدن دارد و عملکردهای مختلفی را مدیریت می کند.

Original Article