چگونه لکه های سفید بر روی دندان را درمان کنیم؟

علل زیادی برای بروز لکه های سفید بر روی دندان وجود دارد. از جمله این علل می توان به بهداشت ضعیف دهان و دندان، خوردن موارد اسیدی یا غذاهای شکردار اشاره کرد. اگرچه افراد این لکه های سفید را دوست ندارند اما باید به خاطر داشته باشید که این لکه ها به ندرت نشان دهنده شرایط حاد هستند و در بیشتر موارد نباید باعث ایجاد نگرانی در افراد شوند. در این مقاله سعی می کنیم برخی از درمان های موجود برای لکه های سفید بر روی دندان را با هم مرور کنیم.

علل

علل احتمالی زیادی برای ایجاد لکه بر روی دندان وجود دارد. درمان های زیادی هم برای این شرایط در اختیار افراد قرار می گیرد. مفید بودن این درمان ها به علل زمینه ای لکه های سفید بستگی خواهد داشت.

درمان

سفید کردن دندان ها

سفید کردن دندان ها می تواند ظاهر لکه های سفید و سایر لکه ها را کاهش دهد. انواع مختلفی از محصولات سفید کننده دندان به صورت نوار و خمیر در دسترس افراد قرار دارد. شما می توانید این محصولات را به صورت آنلاین تهیه کنید. افرادی که لکه های سفید دارند می توانند برای سفید کردن دندان هایشان به دندانپزشک مراجعه نمایند. این درمان ها از راه حل های سفیدکنندگی قدرتمندی استفاده می کنند.

روکش دندان

روکش های دندان، پوشش های محافظتی و نازکی هستند که سطح جلویی دندان فرد متصل می شوند. این ها می توانند لکه های سفید و سایر لکه های موجود در دندان را بپوشانند. این روکش ها تنها توسط دندانپزشک ارائه می شوند و باید به این افراد مراجعه کنید.

فلوراید موضعی

دندانپزشک می تواند فلوراید موضعی را بر روی دندان افراد اعمال نماید. تشخیص اینکه فرد به چنین درمانی نیاز دارد یا خیر بر عهده دندانپزشک است. این موضوع می تواند از توسعه لکه بر روی دندان و خوردگی آن پیشگیری نماید.

رزین های کامپوزیتی

دندانپزشک در برخی از شرایط می تواند از رزین کامپوزیتی برای پر کردن کرم خوردگی ها استفاده کند. اگر فردی تعداد زیادی لکه سفید بر روی دندان داشته باشد این درمان برایش مناسب نخواهد بود.

روش های پیشگیری

داشتن بهداشت دهان و دندان خوب می تواند از بروز این لکه های سفید و نیز سایر لکه ها ، خوردگی دندان، بیماری لثه یا سایر مشکلات دندانی پیشگیری کند. متخصصان پیشنهاد می کنند افراد روزانه دوبار دندان خود را با خمیردندان مناسب مسواک بزنند و بین دندان های خود یکبار در روز از نخ دندان استفاده نمایند.

برای بیشتر افراد لکه های سفید بر روی دندان قبل از رسیدن به 10 سالگی توسعه پیدا می کند. این موضوع در افراد مختلف متفاوت است. به همین خاطر افراد باید کودکان خود را تشویق کنند بهداشت دهان و دندان خوبی داشته باشند. این موضوع می تواند به افراد کمک کند دندان های سالم و قوی تری داشته باشند. استفاده کردن از نکات زیر می تواند از توسعه لکه های سفید بر روی دندان کودکان پیشگیری کند.

استفاده از آب عاری از فلوراید:

برای کودکانی که از شیر استفاده می کنند تهیه این شیر با آب عاری از فلوراید می تواند از تجمع فلوراید زیاد بر روی دندان پیشگیری کند.

استفاده از خمیر دندان درست:

بری کودکان زیر 3 سال، افراد باید مطمئن شوند که از خمیردندان اندکی استفاده می کنند. بری کودکان بالای 3 سال باید مطمئن شد که خمیردندان به کار رفته بیشتر از اندازه نخود نیست. کودکان کم سن و سال اغلب نمی توانند خمیردندان را به خوبی از دندان های خود شستشو دهند و به همین خاطر باید از مقادیر کمتری خمیردندان استفاده شود.

استفاده از آب مناسب:

افراد باید سطح فلوراید آب را بسنجند. این موضوع برای همه افرادی که کودک کم سن و سال دارند ضروری است.

دنبال کردن توصیه های مرتبط با مصرف فلوراید:

متخصصان توصیه می کنند از مکمل های رژیمی غذایی حاوی فلوراید برای کودکان 6 ماهه تا 16 ساله در نواحی که آب فلوراید دار وجود ندارد استفاده شود. این مکمل ها تنها باید زیر نظر دندانپزشک یا پزشک مصرف شود و نمی توان به طور خودسر از آن ها استفاده نمود.

کاهش مصرف غذاهای اسیدی و شکردار:

مینای دندان با افزایش مصرف غذاها و نوشیدنی های شکردار و اسیدی نابود می شود. مواد و نوشیدنی هایی که باید به آن ها توجه داشته باشید عبارتند از :

– آب مرکبات و میوه هایی همچون لیمو ، پرتقال
– شکلات سفت و سایر شکلات های شکردار
– نوشابه و سایر نوشیدنی هایی که شکر بالایی دارند.

با اینکه خوردن گاه به گاه این مواد ممکن است مشکلی برای فرد ایجاد نکند اما افراد باید در مورد خوردن بیش از حد چنین موادی هوشیار باشند. نوشیدن آب بعد از این غذاها می تواند دندان را تمیز کند و شانس خراب شدن را کاهش دهد.

مراجعه به دندانپزشک

همه افرادی که در مورد دندان یا سلامت آن نگران هستند باید به دندانپزشک مراجعه نمایند. اگرچه لکه های سفید بر روی دندان زیاد جالب نیست اما نباید افراد را زیاد نگران کند. اگر افراد متوجه شوند که لکه های سفید روی دندان اندازه و شکلشان تغییر پیدا می کند باید به دندانپزشک مراجعه نماید.

Original Article