چگونه چین و چروک موجود بر روی دست را درمان کنیم؟

هیچ کس دوست ندارد در سنین پایین با چین و چروک دست روبرو شود. چین و چروک ناشی از کاهش الاستیسیته پوست است و این موضوع با فرآیند پیری مرتبط است. با اینکه وجود چین و چروک بر روی صورت و گردن امری طبیعی است اما دست نیز می تواند با چنین شرایطی روبرو شود. علاوه بر فرآیند طبیعی پیری، چین و چروک موجود در دست می تواند به خاطر قرار گرفتن طولانی مدت زیر نور خورشید، آلودگی های زیست محیطی، سیگار کشیدن، کم شدن آب بدن، رژیم غذایی ضعیف، تغییرات هورمونی ، مصرف برخی از داروها و فاکتورهای ژنیتیکی باشد.

علاوه بر این، بیشتر افراد از سلامت دستان خود محافظت نمی کنند و همین امر باعث افزایش چین و چروک در آن می شود.

بروز چین و چروک در دست مشکل رایجی است. اما اگر بخواهید به طور دائم از شر این چین و چروک ها خلاص شوید، پاکسازی، لایه برداری و مرطوب کردن دست باید بخشی از مراقبت های روزانه تان باشد.

درمان خانگی برای چین و چروک دست
روغن زیتون:

روغن زیتون در آشپزی استفاده می شود اما این چربی سالم می تواند دست و صورت را از چین و چروک عاری سازد.

این روغن پوست را تغذیه می کند و محتوای ویتامین E موجود در آن به همراه چربی های ضروری به تحریک تولید کلاژن کمک می نماید.

این روغن می تواند پوست را سفت نماید و از بروز نشانه های زودرس پیری جلوگیری کند. روغن زیتون در کاهش چین و چروک بسیار موثر عمل می کند:

– برای کاربرد روزانه: روغن زیتون را بر روی دست خود بمالید. آن را به مدت 5 الی 10 دقیقه ماساژ دهید. اینکار را روزانه تکرار نمایید. سپس دست را با آب گرم بشویید

– برای کاربرد هفتگی: یک قاشق غذخوری از شکر و یک قاشق غذاخوری از روغن زیتون را با هم ترکیب کنید. این خمیر را روی دست بزنید و ماساژ دهید. سپس با آب ولرم بشویید.

– برای مصرف: از روغن زیتون در آشپزی های خود استفاده کنید اما زیاده روی نکنید.

روغن نارگیل:

روغن نارگیل یکی از روغن های طبیعی است و می تواند به سلامت پوست کمک کند. ترکیب منحصر به فرد اسیدهای چرب در روغن نارگیل برای پوست خشک بسیار مناسب است. این ماده از پوست در برابر اشعه ماورابنفش محافظت می کند.

– قبل از اینکه به رختخواب بروید کمی روغن نارگیل فوق بکر را گرم کنید و روی دست بمالید

– برای 5 دقیقه آن را ماساژ دهید

– کل شب دستکش بپوشید

– سپس اینکار را هر روز تکرار کنید.

آلوئه ورا:

برای مبارزه با چین و چروک دست، آلوئه ورا همیشه موثر بوده است. آلوئه ورا در برگیرنده خواص مرطوب کنندگی است و به حفظ رطوبت پوست کمک می کند.

– برای کاربردهای روزانه: یک عدد برگ تازه آلوئه را برش دهید و ژل آن را استخراج نمایید. سپس آن را روی دست بزنید و به آرامی ماساژ دهید. اجازه دهید 15 دقیقه بماند و سپس با آب ولرم آن را بشویید

– برای کاربرد هفتگی: یک قاشق چایخوری از ژل تازه آلوئه ورا را با یک قاشق چایخوری از جوی دوسر و یک دوم قاشق چایخوری از روغن زیتون ترکیب کنید. این ترکیب را روی دست بمالید. اجازه دهید 30 دقیقه بماند و سپس دست را باآب سرد بشویید. اینکار را یک بار در هفته تکرار نمایید.

عسل:

همانطور که می دانید عسل مرطوب کننده طبیعی است و خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و می تواند با چین و چروک مبارزه نماید. این ماده باعث حفظ رطوبت در پوست می شود و دست شما را مرطوب و نرم می سازد. یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد عسل اثر تسکین بخشی دارد و می تواند پوست را سالم و جوان نگه دارد و از بروز عفونت پیشگیری کند.

– برای کاربرد روزانه: کمی عسل را بر روی دست بمالید و اجازه دهید 10 دقیقه بماند. سپس آن را با آب ولرم بشویید. اینکار را یک الی دو بار در طول روز تکرار کنید.

– برای کاربرد هفتگی: دو قاشق غذاخوری از عسل و دو قاشق غذاخوری آووکادو را ترکیب نمایید و به مدت 30 دقیقه روی پوست بگذارید. سپس آن را با آب ولرم بشویید.

گوجه فرنگی:

گوجه فرنگی خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و با اسیب ناشی از استرس اکسیداتیو مبارزه می کند. با کاهش اسیب ناشی از رادیکال های آزاد در بدن، گوجه فرنگی می تواند پیری پوست را به تعویق بیندازد و چین و چروک آن را کاهش دهد. این ماده سرشار از لیکوپن است و به سلامت پوست و جذب اکسیژن بیشتر کمک می کند.

– برای کاربرد روزانه: چند عدد گوجه فرنگی را برش دهید و به مدت 5 دقیقه روی پوست بگذارید. 5 دقیقه دیگر منتظر بمانید و سپس آن را با آب سرد بشویید

– برای کاربر هفتگی: پوست گوجه فرنگی و یک عدد آووکادو را در مخلوط کن بریزید و خمیر نمری ایجاد نمایید. آن را روی دست بگذارید و اجازه دهید 20 الی 30 دقیقه بماند. سپس آن را با آب ولرم بشویید.

– برای مصرف: آب گوجه فرنگی را روزانه بنوشید.

چای سبز:

چای سبز در برگیرنده آنتی اکسیدان هاست و همین امر باعث می شود ماده عالی برای مبارزه با فرایند پیری باشد.

– برای کاربرد هفتگی: یک قاشق غذخوری از برگ چای سبز را با دو الی سه قاشق غذاخوری ماست ساده و کمی پودر زردچوبه ترکیب نمایید. این ماده را خوب ترکیب نمایید و روی دست بزنید. اجازه دهید 20 دقیقه بماند و سپس آن را با آب ولرم بشویید.

Original Article