کره برای کلسترول خوب است یا بد؟

همانطور که می دانید کره در برگیرنده اسیدهای چرب اشباع شده و چربی های ترانس است که می تواند کلسترول بد را افزایش دهد. بیشتر اسیدهای چرب اشباع شده در رژیم غذایی از محصولات حیوانی همچون گوشت، تخم مرغ و لبنیات وارد بدن می شود. این غذاها هم در برگیرنده کلسترول هستند. بیشتر افراد بر این باورند که خوردن کلسترول زیاد مستقیما بر روی سطح کلسترول خون اثر خواهد داشت و آن را افزایش خواهد داد. اما مطالعات انجام شده نشان می دهدشواهد اندکی برای ارتباط بین کلسترول رژیمی غذایی و سطح کلسترول خون وجود دارد.

کره چگونه بر روی سطح کلسترول اثر می گذارد؟

یک قاشق غذاخوری از کره بدون نمک، در برگیرنده 31 میلی گرم از کلسترول و 7.2 گرم از چربی اشباع است. افرادی که قصد دارند سطح کلسترول بد خود را کاهش دهند نباید بیش از 5 الی 6 درصد از کل کالری خود را از چبی اشباع به دست آورند. در یک رژیم غذایی 2000 کالری، این مقدار معادل 11 الی 13 گرم از چربی اشباع در روز است. به همین خاطر دو قاشق غذاخوری از کره می تواند چربی اشباع بیشتری نسبت به مقدار توصیه شده فراهم آورد. خوردن چربی های اشباع زیاد می تواند سطح کلسترول بد خون را بیشتر کند. از آن جایی که کره در برگیرنده چربی اشباع زیادی است افرادی که کلسترول بالایی دارند باید در مورد مقدار مصرفی خود هوشیار باشند.

یکی از مطالعات مروری در سال 2014 نشان می دهد افراد باید نسبت مناسبی بین کلسترول بد و کلسترول خوب ایجاد نمایند. نویسندگان این مقاله بیان کرده اند که ممکن است ارتباط قوی بین مصرف اسیدهای چرب و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته وجود نداشته باشد با اینحال باز هم توصیه می شود افرادی که کلسترول بالایی دارند در مصرف کره محتاط باشند.

نشانه ها و خطرات کلسترول بالای خون

کلسترول بالای خون همیشه ممکن است نشانه های قابل توجهی در افراد ایجاد نکند. به همین خاطر برخی از افراد ممکن است برای بررسی سطح کلسترول خون خود نیاز به آزمایش داشته باشند. برای بهبود شرایطی همچون بیماری های قلبی باید سطح کلسترول خون به طور منظم بررسی گردد. آترواسکلروز می تواند نشانه ها و مشکلات زیر را در پی داشته باشد:

– شریان های سفت شده
– درد قفسه سینه
– حملات قلبی
– سکته
– بیماری کلیوی

پایین آوردن سطح کلسترول خون

با اینکه بیشتر افرادی که کلسترول بالایی دارند باید از دارو برای پایین آوردن آن استفاده کنند اما تغییرات زیر در سبک زندگی هم می تواند مفید باشد:

– خوردن غذاهای سالم و تقویت کننده قلب همچون غلات کامل، چربی های سالم و غذاهایی که اسید چرب امگا 3 بالایی دارند

– محدود کردن مصرف روغن های هیدروژنه، غذاهای سرخ شده و غذاهایی که در برگیرنده چربی ترانس هستند.

– خوردن سبزی و میوه زیاد

– جایگزین کردن گوشت پرچرب با گوشت کم چرب مثل بوقلمون،مرغ و ماهی

– استفاده از منابع گیاهی پروتئینی همچون عدس و حبوبات در رژیم غذایی

– انجام تمرینات ورزشی به مدت 30 دقیقه در روز

– محدود کردن مصرف الکل

– ترک سیگار

– تلاش برای داشتن وزن سالم

کره و سایر جایگزین ها

روغن هایی که چربی اشباع نشده زیادی دارند می توانند جایگزین خوبی برای کره باشند و برای قلب مفید واقع گردند. این روغن ها در برگیرنده روغن زیتون، روغن آووکادو و روغن دانه آفتابگردان است. برخی از افراد به جای کره از مارگارین استفاده می کنند اما شواهد زیادی برای مفید بودن این ماده وجود ندارد. مارگارین از روغن گیاهی است و اغلب اسید چرب اشبع کمتری از کره دارد با اینحال کره سفت هم می تواند در برگیرنده چربی اشباع و ترانس باشد.

افرادی که کلسترول بالایی دارند باید از پزشک خود در مورد مصرف کره و سایر روغن ها سوال کنند.

به کمک اطلاعاتی که از پزشک دریافت می کنید می توانید پروفایل تغذیه ای کره و جایگزین های آن را با هم مقایسه کنید. بررسی اطلاعات تغذیه ای مواد می تواند در انتخاب بهتر به شما کمک کند. هدف شما باید محدود کردن مصرف اسیدهای چرب ترانس و اشباع شده باشد. برخی از افرادی که کلسترول بالایی دارند ممکن است به دارو نیاز داشته باشند اما پزشکان همیشه تغییرات زیر را توصیه می کنند:

– آشپزی با روغن های سالم مثل روغن زیتون و آووکادو

– استفاده از ماست به جای کره، خامه یا خامه ترش

– انتخاب کره سالم تر

– استفاده از اسپری کره به جای خود کره

خلاصه

بررسی اسیدهای چرب اشباع و ترانس که در مواد غذایی وجود دارد می تواند شما را آگاه تر سازد. افزایش مصرف چنین موادی باعث افزایش کلسترول در خون می شود. افرادی که کلسترول بالایی در خون خود دارند ممکن است بیشتر از سایر افراد در معرض بیماری هایی همچون آترواسکلروز، سکته یا حمله قلبی قرار داشته باشند.

کره چربی و کالری زیادی دارد و افراد باید در مصرف آن زیاده روی نکنند. خوردن کره زیاد می تواند به افزایش وزن منجر شود و باعث افزایش سطح کلسترول بد خون گردد. فرد باید از کره به میزان کم استفاده نماید.

Original Article