چرا کودک شما زیاد می خوابد؟

کودک شما ممکن است به خواب 11 الی 17 ساعته در روز نیاز داشته باشد. داشتن خواب کافی برای رشد و توسعه آن ها ضروری است . خواب به رشد فیزیکی، مغزی و روحی آن ها کمک می کند. این موضوع به کودک کمک می کند بهتر یاد بگیرد و بر روی احساسات و درک او اثر می گذارد. زمانی که او خواب است تنها در حال استراحت نیست. بدن انسان در این دوران به گونه ای برنامه ریزی شده است که به رشد و توسعه زیاد نیاز دارد. به همین خاطر خواب بخشی از فرآیند رشد و توسعه کودکان محسوب می شود. با اینحال برخی از مادران ممکن است از خوابیدن زیاد نوزاد خود نگران شوند. اگر کودک شما وعده غذایی خود را از دست می دهد یا در طول روز زیاد می خوابد، کمی نفس عمیق بکشید و نگرانی ها را از خود دور کنید. خواب نقش مهمی در زندگی کودک دارد و می تواند بر روی رشد و توسعه او اثر بگذارد. واقعیت این است که بیش از نیمی از سال اول زندگی نوزادان در خواب می گذرد. در این مقاله سعی می کنیم برخی از دلایل موجود برای خواب زیاد کودکان را با هم مرور کنیم. خواب در سال اول زندگی نوزاد باعث ایجاد شرایط زیر می شود.

رشد فیزیکی را تقویت می کند:

خوب همانطور که در ابتدای مقاله نیز ذکر کردیم، خواب نقش مهمی در رشد فیزیکی نوزاد دارد. ترشح هورمون های رشد معمولا در طول خواب عمیق انجام می شود. تحقیقات انجام شده نیز نشان می دهد ارتباطی بین خواب و رشد کودکان وجود دارد.

به توسعه و رشد حس عصبی کمک می کند:

سیستم عصبی مرکزی در سال اول زندگی نوزاد رشد می کند و خواب می تواند به این شرایط بیشتر از قبل کمک نماید. خواب برای رشد سیستم عصبی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان می دهد ایجاد تداخل با خواب REM می تواند باعث ایجاد ناهنجاری هایی در رشد ساختارهای مختلف عصبی شود. به عنوان مثال مطالعات حیوانی نشان می دهد کمبود خواب REM می تواند به عدم توسعه سیستم بصری منجر شود. این موضوع به خاطر اختلال در تشکیل ارتباطات بین بخشی از مغز است که علائم و نشانه های بصری را کنترل می کند.

به توسعه مغز کودک کمک می کند:

کودکانی که مشکل فیزیکی و مغزی دارند معمولا الگوی خوابشان با سایر کودکانی که چنین مشکلاتی را ندارند متفاوت است. این موضوع باعث شده است متخصصان به فکر تحقیق های متعددی بیفتند و رابطه بین خواب و مشکلات توسعه ای فرد را بسنجند. جنبه دیگر خواب این است که بر روی توسعه مغز اثر می گذارد. بخش ضروری درگیر در بلوغ مغزی، انعطاف پذیری و شکل گیری مغز است. این توانایی مغز باعث می شود به محیط با تغییر ساختار و عملکردش پاسخ دهد.

مطالعات حیوانی نشان می دهد حیوانات جوان تری که کمبود خواب دارند ممکن است این قابلیت در آن ها به خوبی توسعه نیافته باشد.

این موضوع باعث کاهش یادگیری، رفتارهای منفی و مغز کوچک تر می شود.

به افراد کمک می کند راحت تر یاد بگیرند:

ایا می دانستید که کودکان حتی در زمان خواب هم می توانند یاد بگیرند؟ در طول مطالعات انجام شده، کودکانی که در حال خواب بودند در معرض صداهای مختلفی قرار گرفتند. امواج مغزی نوزادان نشان داد که آن ها به صداهای عجیب و غریب پاسخ جالبی می دهند. پردازش این اطلاعات نشان دهنده یادگیری در طول خواب است. خواب نقش مهمی در بهبود حافظه دارد و به کودک کمک می کند بهتر یاد بگیرد. یکی از مطالعات انجام شده به کودکان 15 ماهه زبان مصنوعی را یاد داد. این مطالعه نشان داد گروهی که بین یادگیری یک چرت خوابیده بودند توانسته بودند یادگیری بهتری را در این شرایط داشته باشند.

بر روی خلق و خوی کودک اثر می گذارد:

خواب خوب برای کودک معادل رفتار و خلق و خوی بهتر برای اوست. این موضوع به بهبود شرایط فیزیکی و روحی منجر می شود. همه ما به خوبی می دانیم که کودکان و بزرگسالانی که خواب کافی ندارند ممکن است خلق و خوی مناسبی هم نداشته باشند. مطالعات نشان می دهد کودکانی که خواب کافی دریافت نمی کنند، اخلاق بسیار بدی دارند.

کودک شما بسته به سنی که دارد ممکن است در طول روز به خواب 11 الی 17 ساعته نیاز داشته باشد.

در طول روز اگر نوزاد تازه متولد شده شما بین 2 الی 3 ساعت خوابیده بود او را به آرامی بلند کنید، غذایش را بدهید و اجازه دهید دوباره بخوابد.

مقدار خواب مورد نیاز برای کودک بر اساس سن او تعیین می شود. کودکان تازه متولد شده برای رشد خود به 8 الی 9 ساعت خواب در طول روز نیاز دارند و ممکن است 8 ساعت در طول شب بخوابند. راهنمای زیر به شما کمک می کند خواب مورد نیاز کودک خود را درک کنید:

– کودکان بین 0 الی 3 ماه به 14 الی 17 ساعت خواب در طول روز نیاز دارند

– کودکان 4 الی 11 ماه به 12 الی 16 ساعت خواب نیاز دارند

– افراد 12 الی 35 ماه به 11 الی 14 ساعت خواب نیاز دارند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

با اینکه خواب نقش ضروری در رشد و توسعه کودک بازی می کند اما خواب زیاد نیز نمی تواند برایش مفید باشد. به عنوان مثال مشکلات پزشکی همچون عفونت می تواند باعث ایجاد خواب اضافی در کودک شود. به همین خاطر اگر احساس کردید کودک شما بیش از حد می خوابد، می توانید او را به سراغ یک پزشک ببرید تا شرایط جسمی اش مورد بررسی قرار گیرد.

Original Article