چگونه از فردی که دمانس دارد پرستاری و مراقبت کنیم؟

همانطور که می دانید دمانس بیماری دشواری است و مقابله کردن با آن به صبر و حوصله زیادی نیاز دارد. اینکه بدانید چگونه به فرد کمک کنید، محدودیت هایش را بشناسید و نحوه ارتباط با او را با بدانید از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. مشکلات خواب، مشکلات رژیمی غذایی، نبود صبر و تحمل، توهم ممکن است به دخالت پزشکی نیاز داشته باشد. در سرتاسر جهان هر 3 ثانیه یک نفر به دمانس مبتلا می شود. تخمین زده می شود 50 میلیون نفر در دنیا با این شرایط درگیر هستند. دمانس یکی از مشکلات حادی است که افراد ممکن است در زندگی خود با آن روبرو شوند. داشتن مراقبت مناسب و کافی یکی از مواردی است که برای فرد بسیار مهم است. دمانس نه تنها فرد بلکه افراد اطراف او را هم تحت تاثیر خود قرار می دهد.

دمانس باعث از دست رفتن علکرد شناختی و رفتاری در فرد می شود

دمانس واژه ای است که برای توصیف از دست رفتن عملکرد شناختی و رفتاری مورد استفاده قرار می گیرد و معمولا در دوران کهنسالی دیده می شود. این شرایط نه تنها می تواند توانایی یادگیری، دلیل آوردن و تفکر کردن را تحت تاثیر خود قرار دهد بلکه توانایی حل مشکل، درک بصری، توانایی مدیریت زندگی و حتی رفتارهای شخصی را نیز دچار مشکل می کند. با اینکه از دست دادن اعصاب در مغز با افزایش سن طبیعی است اما زمانی که دمانس در فرد رخ می دهد این از دست دادن سریع تر خواهد بود.

اگر فردی دمانس داشته باشد، باید بدانید که توانایی او برای یادگیری و به خاطر سپردن مسائل دچار تغییر شده است. اما این همه ماجرا نیست. با پیشرفت بیماری ممکن است شاهد تغییر در نواحی زیر باشید:

– ارتباطات
– حافظه
– رفتار
– الگوهای خوردن
– توانایی پاسخ دادن به افراد
– الگوها و عادت های خواب

در ادامه نکات و راهنمایی هایی را بیان می کنیم که دنبال کردن آن ها می تواند به مراقبت از این افراد کمک کند

با آن ها به آرامی و با صبر و حوصله برخورد کنید:

از تماس فیزیکی برای برقراری ارتباط با آن ها استفاده کنید. به عنوان مثال اگر فردی دمانس دارد و با توهم دست و پنجه نرم می کند کمی نوازش در پشت می تواند ان ها را به واقعیت باز گرداند و از ترسیدن جلوگیری نماید.

گاهی از اوقات گرفتن دست، نوازش کردن، بغل کردن و تحسین نمودن می تواند به فرد کمک کند پاسخ مناسبی به شرایط موجود بدهد.

برخی از جوانبی که باید برای برقراری ارتباط راحت تر بر روی ان تمرکز داشته باشید را در ادامه با هم مرور می کنیم:

– با احترام و خوشرویی با افراد برخورد کنید: این موضوع را با سایر افراد هم در میان بگذارید. سعی کنید حس احترام را در حالات صورت و چهره خود نیز نشان دهید

– هر چیزی که باعث ایجاد اختلال در ارتباط می شود را برطرف کنید. صدای تلویزیون یا صدای خیابان می تواند باعث ایجاد اختلال در ارتباط شما با فرد مبتلا به دمانس گردد. پنجره ها را ببندید و تلویزیون را خاموش کنید.

– فرد را با نامش صدا بزنید.

– به آرامی و به طور واضح و روشن با او صبحت کنید تا بتواند مفهوم کلمات شما را درک کند.

– سوالات خود را ساده تر کنید.

– به دنبال ارتباطات غیر شفاهی بگردید.

– اگر احساس کردید عصبانی را ناراحت شدند، موضوع یا صحنه را عوض کنید.

– از شوخی به نفع خود استفاده کنید.

محرک های رفتار آن ها را شناسایی کنید و آرام باشید:

اگر توهم این افراد بسیار حاد و شدید است و ممکن است شما یا پرستار را در معرض خطر قرار دهد، بهتر است با پزشک مشورت کنید و ببینید به دارو نیاز دارد یا خیر.

فردی که با دمانس دست و پنجه نرم می کند ممکن است به افسردگی، اضطراب، توهم، بدرفتاری و سایر مشکلات نیز مبتلا شود. با اینکه مشکلات اضطراب و افسردگی به تداخلات پزشکی نیاز دارند اما سایر رفتارها را می توان در منزل مدیریت کرد. شما می توانید چنین رفتارهایی را به کمک موارد زیر مدیریت نمایید:

– شناسایی محرک ها برای آغاز چنین رفتارهایی
– آرام ماندن
– اجتناب از بحث کردن
– پذیرفتن نشانه های بیماری

به آن ها کمک کنید سازمان یافته باشند اما همه کارهایشان را انجام ندهید:

داشتن زمان مناسب برای خواب به افراد کمک می کند خواب بهتری داشته باشند. پزشکان گزینه های غیر دارویی را برای مدیریت مشکلات خواب در افراد مبتلا به دمانس توصیه می کنند. حفظ دمای اتاق در مقدار مناسب، داشتن رختخواب مناسب، پوشیدن لباس خواب مناسب و داشتن نور کافی در اتاق می تواند به افراد کمک کند. گوش دادن به موسیقی نیز می تواند برای برخی از افراد مفید واقع گردد. فردی که با دمانس دست و پنجه نرم می کند ممکن است برای انجام فعالیت های روزمره خود به کمک نیاز داشته باشد. داشتن یک برنامه روتین مناسب در این شرایط بسیار کمک کننده خواهد بود. با اینحال باید به خاطر داشته باشید که نباید همه کارها را شما برایشان انجام دهید.

در عوض سعی کنید به آن ها کمک کنید. مواردی همچون موسیقی درمانی می تواند در برخی از افراد بسیار مفید باشد. سعی کنید افرادی که با دمانس درگیر هستند را با سایر افراد مقایسه نکنید. ارتباط خوب و سازنده ای با آن ها داشته باشید. به خاطر بسپارید که این افراد به کمک شما نیاز دارند. پس صبور باشید.

Original Article